woensdag 17 augustus 2011

Zure-haringpremiaire

Morgen is het de derde donderdag in augustus en dat betekent in Zweden: zure-haringpremiere. Nu moet je niet denken aan frisse zure haring in azijn, maar aan de typisch noordzweedse specialiteit 'surströmming'.

Dit is gefermenteerde/gegiste in de Oostzee gevangen haring uit blik, die door sommigen als een delicatesse en door anderen als oneetbaar beschouwd wordt. Mijn man hoort bij de eerste en ik bij de tweede categorie.

Dat veel mensen, waaronder ook velen Zweden, het niet lusten, komt meestal door de stank die de gegiste haring verspreid. Mensen die het wèl eten, eten het niet met hele visjes tegelijk, maar met kleine stukjes ervan op bijvoorbeeld Zweeds platbrood of aardappelen, met andere dingen erbij.

Om er zeker van te zijn dat de vis echt klaargegist was voordat ze verkocht werd bestond er vroeger een wet dat deze niet vóór de derde donderdag in augustus verkocht mocht worden. Men houdt zich hier nog steeds aan.

Foto: Wrote





1 opmerking:

  1. Nou Margo, na alles wat ik erover gehoord heb, kan ik niet de moed opbrengen het ook maar te proberen. Als ik het blikje met inhoud zo op de foto zie lijkt het lekker, maar ja, de geur wil ook wat. Leuk weer een berichtje bij je te lezen!
    Groetjes Gonny

    BeantwoordenVerwijderen